Op 17 feb heb ik een interactieve” sessie gehad van Frederik Imbo over geluk, “Ja of JA, de strategie van het geluk. Hoe je jouw leven kan leiden, in plaats van lijden.” Deze sessie werd gegeven binnen mijn opleiding netwerkeconomie, om specifiek te zijn rond het vak ‘leiderschap in zelfsturende teams’.

Op het eerste vlak zou je zeggen waarom krijg je een sessie over geluk in een vak genaamd leiderschap? Ik zou totaal met je eens zijn als ik de lessen niet zou volgen, maar tot nu toe heb ik het gevoel dat het vak opgesplitst is in drie delen. Het eerste deel gaat over zelfsturende teams vooral de theorie erachter, wat de maatschappelijk waarde hiervan is en hoe dit geïmplementeerd kan worden. Het tweede deel is vooral het implementeren en toepassen wat we zien in het eerste deel in een zelfsturend team in een live case.

In deze twee delen van het vak zie ik niet echte een toepassing voor de sessie, maar het is volgens mij wel centraal bij het derde en laatste deel: Persoonlijke leiderschap. In deed deel is het de bedoeling je leven gaat/kan leiden, in plaats van lijden. Dit deel wordt gegeven in dit vak omdat je eerste je zelf moet leiden voordat je een groep mensen gaat leiden. Want als je nog geen controle hebt over je leven, hoe kan je dan controle nemen over een team.

Het is natuurlijk gemakkelijk te zeggen dan gedaan, en dat klopt. Doordat helft van al je geluk al bepaald is bij je geboorte. Maar dit betekent ook dat we in theorie de andere helft zelf kunnen bepalen. Maar wat is die andere helft?

De andere helft wordt bepaald door twee aspecten, onze omgeving en onze ‘mindset’. Frederik zegt dit over de omgeving “hit your work situation, relationship status, income, health, and conditions in which you live. If these factors determine only 10% of your happiness, why do you worry about traffic jams, your neighbor, or your boss”?

Waarom voelt die 10% soms als 100%, dit komt vooral door de mindset. De mindset bepaald de andere 40% waarvan je zelf “controle” zou over hebben. Ik zet controle tussen twee aanhalingsteken omdat het heel moeilijk is om hierover controle te hebben. Dit komt dat we geduwd worden om een huurder te worden van ons leven, en altijd ons geluk te zoeken naar iets extern bv. de nieuwste iteratie van product x, of het aantal likes op een post… Maar deze externe dingen zorgen alleen maar voor tijdelijk geluk genaamd ‘enjoyment’, en hiermee is niets mis mee maar dit moet gepaard gaan met waarde en connectie om echt ‘sustainable’ geluk te hebben.

Doordat een huurder het meeste van zijn/haar geluk krijgt van externe dingen krijgen ook externe dingen de schuld als er iets misgaat. “A tenant feels victimized by external circumstances, blames others, takes out his or her frustrations on others and suffers from emotional incontinence” (Frederik, 2021).

Aan de andere kant van het spectrum heb je eigenaars. “An owner takes life into his own hands and creates happiness by fulfilling his own needs” (Frederik, 2021). Een eigenaar trekt de kaart van geluk en kiest resoluut voor positieve gedachten of acties die hem of haar gelukkiger maken.

Een duidelijk voorbeeld om te zien of je een huurder of eigenaar bent. ‘Als je een kop koffie laat vallen of als je liever thee hebt dan laat je een kopje thee vallen. De reactie die volgt verteld gemakkelijk of je een huurder of eigenaar bent. Een huurder zal direct “verdommen” zeggen en nog enkele reden opsommen waarom dit gebeurd is. Een eigenaar begint direct een tweede kop klaar te maken en tijdens het wachten hiervan ruimt hij/zij alles op.

Het is natuurlijk niet zo gemakkelijk om te bepalen of je een huurder bent of een eigenaar, daarom dat ik dit een spectrum noem. Want ikzelf ben op bepaalde vlakken (de meeste vlakken) een eigenaar van mijn leven (zoals het voorbeeld) maar dan op andere vlakken een huurder. Dit hangt vooral vast aan hoe ik me dan voel en wat en hoe groot de gevolgen zijn van iets. Een eigenaar neemt ook bijna direct actie, dit zorgt er dan voor dat ik minder een eigenaar ben, ik wacht meestal af of neem geen actie. Als een echte eigenaar van mijn leven vind ik dit meestal niet zo erg maar het zorgt er wel voor dat ik soms kansen mis.

Hierdoor kwam Frederik aan de title van de sessie ja of JA! probeer meer JA! te zeggen en de dingen die gebeuren te accepteren. Zoals ik al enkele keren heb aangehaald is dit niet zo gemakkelijk, Frederik weet dit ook hierdoor geeft hij ook 20 tips mee om je te helpen:

  1. Zorg dat je verwachtingen niet te hoog zijn.
  2. Mik op kwaliteit en omring je met mensen die je energie geven.
  3. Vervul je eigen noden.
  4. Plan me-time in je agenda in.
  5. Probeer eens iets anders. (een hobby, sport, activiteit,..)
  6. Wees dankbaar voor hetgeen je hebt.
  7. Doe zaken met je volledige aandacht. (focus!)
  8. Stop met jezelf te vergiftigen. (excessief drugs, alcohol, sigaretten,..)
  9. Weet wat je wil en wat je nodig hebt.
  10. Vergelijk jezelf niet met anderen.
  11. Vergeef anderen.
  12. Leer ‘nee’ zeggen.
  13. Gebruik je smartphone niet te veel.
  14. Ga raad vragen bij de juiste persoon.
  15. Luister naar je lichaam.
  16. Doe zaken nu en stop met dingen uit te stellen.
  17. Geef aan anderen.
  18. “Fake it t’ill you make it.”
  19. Leer elke dag iets nieuws.
  20. Hou van jezelf.

Veel van deze tips heb ik al van gehoord maar de enkele die ik nog niet gehoord heb zal ik proberen bij te houden en toe te passen. Het toepassen gedeelde is het harde deel waar ik soms mijn voeten aan veeg, ook bij de tips die ik al kenden. Maar met de nieuwe inkijk en inspiratie ga ik hier wat meer op focussen.

Category
Tags

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *