Hikikomori is een Japanse term dat ik recent heb leren kennen. De term wordt gebruikt voor een persoon die zich vrijwillig opsluit.


Japan heeft een term op dit fenomeen/probleem geplakt opdat het te vaak voorkomt, vooral door de werk- en prestatiedruk (‘Hikikomori’, 2020). Maar het aantal mensen die zichzelf vrijwillig opsluiten blijft stijgen, en niet alleen in Japan. Deze stijging komt vooral door de digitalisering (ELLE, 2020). 

“Het internet maakt dat je minder behoefte hebt aan communicatie in real life. Mensen die vroeger jarenlang hun kamer niet uitkwamen, liepen het gevaar gek te worden. Door het wereldwijde web kunnen hikikomori vandaag de illusie koesteren dat ze nog altijd deel uitmaken van de maatschappij. Thuisbezorgingsdiensten als Amazon en Uber Eats maken het bovendien veel makkelijker om je terug te trekken uit de werkelijke wereld”, zegt Charlotte Mauchien, psychologe aan het universitaire ziekenhuis Saint-Luc (ELLE, 2020). 

Het internet zorgt er niet alleen voor dat hikikomori’s het gemakkelijk worden ze gecreëerd door het internet. Dit komt door het Hooked principe dat bedrijven gebruiken om mensen verslaafd te maken aan hun product (Eyal, 2014). Deze verslaving kan er dan voorzorgen dat mensen zich vrijwillig gaan opsluiten. 

Dit fenomeen is een dreiging, uitdaging voor een digitale entrepreneur zoals ik omdat hij/zij er moet voorzorgen dat zijn of haar gebruikers niet zo verslaafd worden dat ze zichzelf gaan opsluiten. 

Bronnen:

ELLE, B. (2020, februari 5). Hikikomori: Waarom jongeren zich opsluiten uit vrije wil. ELLE.be. https://www.elle.be/nl/293496-hikikomori.html

Eyal, N. (2014). Hooked: How to build habit-forming products /[CreateSpace],.

Japan’s modern-day hermits: The world of hikikomori. (z.d.). Geraadpleegd 22 oktober 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=oFgWy2ifX5s

Verheyden, T. (2019). Facebook en ik. VRT. https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/facebook-en-ik/

Tags

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *