Digitale ondernemer, is het keuzetraject dat ik gekozen heb voor m’n gespecialiseerde vak voor het vierde semester in netwerkeconomie. Maar wat is een digitale ondernemer, of wie is een digitale ondernemer? 

Een digitale ondernemer is iemand die de huidige digitale infrastructuur gebruikt om een bepaalde behoefte te bevredigen dat anders er niet is of veel beter kan. Deze soort ondernemer ziet wat voor infrastructuren er al zijn en gaat die dan gebruiken om zo zijn eigen kosten te verlagen. 

Dit kan gezien worden in de film ‘The Social Network’ van David Fincher. Deze film gaat over hoe Mark Zuckerberg Facebook heeft opgericht. Zuckerberg zag een bepaalde leegte in het studenten leven van zijn peers. Deze leegte vulde hij door gebruik te maken van de huidige infrastructuur van zijn campus, en daarna van andere campussen tot dat hij de globale infrastructuur van het internet gebruikt. 

De soort infrastructuur en tools zal altijd veranderen. In deze tijd is de belangrijkste infrastructuur het internet. Tot zelf 70% van alle bedrijven in een studie willen digitaliseren. In de toekomst zal dit zelfs een indicator zijn of je bedrijf het maakt of niet.  

De bedrijven die nu willen digitaliseren hebben een probleem, ze kennen de tools niet. Een digitale ondernemer zal dit probleem niet hebben want hij/zij volgt de digitale tools. Want als hij/zij de nieuwste digitale tool niet gebruikt of kent kan het ervoor zorgen dat hij/zij geld, of één van de andere kapitalen mist. 

In de nabije toekomst zal een digitale ondernemers op een andere soort infrastructuur zijn boterham verdienen. Zoals robotica en AI. Eén van de boeken dat een digitale ondernemers moet lezen in mij opinie is Homo Roboticus. Het boek vertelt wat AI en robotica kan en zal doen met onze samenleving, hierdoor kan een digitale ondernemer zich hierop voorbereiden, of die toekomst realiteit maken. 

Als ondernemers zal je altijd slechtere tijden hebben en momenten hebben dat je denkt dat de onderneming niet gaat werken. Hierdoor wordt er altijd gezegd dat een ondernemer niet te snel moet opgeven, dit geld ook bij een digitale ondernemer. Maar als digitale ondernemer ga je alles maal twee moeten doen (of meer).  

Je moet altijd groter denken dan je bent. Anders kan het Nederlands elftal nooit van Duitsland winnen: het land is vijf keer zo groot, er zijn veel meer voetballers. Dat is statistiek. Maar als je denkt dat je het niet kan, ga je nooit winnen. En dan ga je ook niet kijken wat je kan doen om wel te winnen (Jitse Groen (Takeaway.com) ‘Als je maar bang van ons bent’, 2020).

 

Jitse Groen een digitale ondernemer kijkt ook niet naar zijn opbrengsten elke maand, In het interview ‘Als je maar bang van ons bent’ zegt hij; ‘Ik kijk alleen naar die KPI’s. Als die goed zijn, weet ik dat er vanzelf winst of omzet uitkomt.’ 

Deze citaat past mooi in het idee van een digitale netwerkeconoom waar hij/zij van profit naar purpose gaat. Groen kijkt naar de cijfers hoeveel klanten een goede maaltijd hebben gekregen of hoeveel bedrijven bij takeaway zijn gegaan om zo meer klanten te kunnen bereiken. Want zijn doel is ervoor zorgen dat waar je ook woont je kan eten wat je wilt wanneer je ook wilt. 

Een digitale ondernemers is dus iemand die bouwt op de huidige infrastructuur van zijn/haar tijd met de nieuwste tools tot zijn/haar beschikking om zo de behoeftes van mensen de bevredigen, huidige manieren te verbeteren of zelfs de wereld te verbeteren

Bronnen:

A1_poster_Mindset_NewBrand.pdf. (n.d.). Retrieved September 26, 2020, from https://www.netwerkeconomie.org/wp-content/uploads/2020/04/A1_poster_Mindset_NewBrand.pdf 

Auger, P. (2020, September 14). Small businesses must go digital to survive (and thrive). The American Genius. https://theamericangenius.com/entrepreneur/small-businesses-must-go-digital-to-survive-and-thrive/ 

Fincher, D. (2010, October 1). The Social Network [Biography, Drama]. Columbia Pictures,  Relativity Media,  Scott Rudin Productions. 

Harari, Y. N. (2017). Homo Deus: Een kleine geschiedenis van de toekomst | Wetterenhttps://www.bibliotheek.be/catalogus/yuval-noah-harari/homo-deus-een-kleine-geschiedenis-van-de-toekomst/boek/library-marc-vlacc_10015897 

Jacobs, A. (2019). Homo roboticus: 30 vragen en antwoorden over mens, robot en artificiële intelligentie /. VUB Press,. 

Jitse Groen (Takeaway.com) ‘Als je maar bang van ons bent’. (2020, September 14). De Tijd. https://www.tijd.be/ondernemen/voeding-drank/jitse-groen-takeaway-com-als-je-maar-bang-van-ons-bent/10251039.html 

Tegmark, M. (n.d.). Life 3.0 (being human in the age of AI)

Category
Tags

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *